”Panostus suomalaisiin tuotteisiin ja varsinkin lähiruokaan ovat valinta, josta K-ruokakaupat tunnetaan.”

K-ryhmän tavarakaupan johtaja Harri Hovi.

Tiedostamme roolimme olevan merkittävä suomalaisessa ruokaketjussa. Sen vuoksi valintamme on panostaa suomalaisiin tuotteisiin ja etenkin lähiruokaan. Haluamme K-ruokakauppojen erottuvan valikoimillaan muista”, K-ryhmän tavarakaupan johtaja Harri Hovi kertoo.

Tutkimusten mukaan kuluttajat arvostavat lähiruoassa ensisijaisesti laatua, makua ja paikallisuutta. ”Ostopäätökset ovat myös arvovalintoja. Ostamalla paikallisia tuotteita tuetaan oman alueen elinkeinoa ja hyvinvointia.”

K-ryhmässä tehtyjen havaintojen mukaan iso osa asiakkaista on valmis maksamaan hieman enemmän paikallisesta ruoasta, jolloin tuottajankin osuus on mahdollisesti suurempi. ”Paikallisten tuotteiden myynti on kasvanut meillä 10 prosentin vuosivauhtia, mikä kertoo tekemisemme vastaavan kuluttajien tarpeita ja toiveita”, Hovi valottaa lähiruoan menekkiä.

Jokainen K-ruokakauppa on yksilöllinen

K-ryhmän ruokakauppias voi hankkia lähituotteita vapaasti tarjolle kauppaansa ketjun yhteisen valikoiman rinnalle: ”Kauppiaamme haluavat olla tärkeä osa paikallista yhteisöään. He tekevät eri puolella maata päivittäin arvokasta työtä lähituottajien kanssa, jotta paikallisia tuotteita olisi aina kuluttajien saatavilla. Monille kauppiaille lähiruoka on sydämen asia”, Hovi kertoo.

K-ryhmä on järjestänyt jo viiden vuoden ajan alueellisia Lähiruokatreffejä, joissa lähiruoan tuottajat tavoittavat kerrallaan kymmeniä alueen K-ruokakauppiaita. Yhdeksän kymmenestä tapahtumissa olleista K-kauppiaista onkin solminut uusia sopimuksia pientuottajien kanssa.

”Tapahtumat ovat tuottajille myös keskinäisen verkostoitumisen paikka, mistä voi olla apua esimerkiksi reseptiikan kehittämisessä tai yhteisen logistiikan tai markkinoinnin suunnittelemisessa. Lisäksi tarjoamme pientuottajille myös mahdollisuutta hyödyntää Keskon logistiikkapalveluita tai pääsyä valtakunnalliseen valikoimaan ja tuotteiden myynnin kasvaessa arvioimme yhdessä myös ketjuvalikoiman mahdollisuutta.”

Lähiruokatreffit avaavat uusillekin toimijoille nopean pääsyn markkinoille ja polun kohti kasvua. ”Lähiruokatreffit on vakiinnuttanut paikkansa jokavuotisena verkostoitumistapahtumana lähiruokatoimijoiden ja K-ruokakauppiaiden keskuudessa. Olemme sitä kautta pystyneet aktiivisesti tuomaan kuluttajien toivomia paikallisia tuotteita kauppojen hyllyille.”

K-ryhmä on tehnyt aktiivista työtä myös viennin edistämiseksi ja ollut avaamassa suomalaisille elintarvikkeille ovea esimerkiksi Kiinan markkinoille. ”Erilaisilla ja elämyksellisillä tuotteilla voisi olla potentiaalia myös vientiin”, Hovi pohtii.

Lähiruoka on kasvava trendi myös ammattikeittiöiden puolella

K-ryhmä tuo ammattilaistukkunsa Kespron kautta lähituotteita myös ravintoloiden ja muiden ammattikeittiöiden saataville. Myös tällä puolella pientuottajia on kutsuttu alueellisille messuille esittelemään tuotteitaan ammattikeittiöiden edustajille Lähiruokatreffit-konseptin tapaan.

Kuluttajille K-kauppiaat tuovat lähiruokaa aktiivisesti esille esimerkiksi myymälöiden Paikallista sinulle -tapahtumien, Lähiruokamarkkinoiden sekä erilaisten esillepano- ja maistatustempausten kautta.

Kaiken kaikkiaan K-ryhmän kuluttajien tarpeista ja toiveista kumpuava lähiruokastrategia on osoittanut toimivuutensa ja lähiruokaa tuodaan esille jatkossakin aktiivisesti. ”On hienoa nähdä, kuinka kysyntä on kasvanut samaa tahtia mitä kauppiaat ovat ottaneet uusia lähituotteita valikoimiin. Panostus suomalaisiin tuotteisiin ja varsinkin lähiruokaan ovat valinta, josta K-ruokakaupat tunnetaan.”

https://kesko.fi/

K-ruokakauppiaat nostavat lähituotteita aktiivisesti esiin eri tavoin. Helsingin uudessa K-Supermarket Redissä kauppiaat ovat koonneet lähija pientuottajien tuotteet helposti löydettäväksi omaksi hyllyosastokseen.